Száméteres síkfutásként gondol a választás előtti teendőire?

Amikor az Amerikából származó politikai marketing tudományát elkezdtük lefordítani hazai kistelepülések választási kampányaira, jónéhány olyan különbséget találtunk, ami a klasszikus tudomány módszereit megkérdőjelezi a vidék gyakorlatában.

Nem soroljuk fel ezeket, csupán a leglényegesebbet: a nagypolitikában nem a jelölt személye, hanem a politikai üzenete döntő a választók szemében.

A „mindenki ismer mindenkit” településeken ez másképp van. Itt a személyes hitelesség meghatározó. Könnyű belátni ennek a ténynek az igazát, ha következőt meggondoljuk: a nagypolitikában mostanában még senki sem találgatja a majdani választási erőviszonyokat. Helyi szinten viszont egy most készülő objektív közvélemény-kutatás sokatmondó lehet arról, hogy ki esélyes a győzelemre a soron következő polgármester választáson.

Ezen a tényen túl az is fontos szempont az emberek választási döntésében, hogy a helyi polgármester sokkal közvetlenebb hatással van az életükre, mint az országgyűlési képviselőjük.

Nem értékeljük le a politikai marketing eszköztárát, de látnunk kell, hogy a célegyenesben folytatott  helyi kampány másodlagos jelentőségű az évek, akár évtizedek alatt felépített elismertséghez képest.

Aki években gondolkozik, az más eszközökben és stratégiában gondolkozhat, mint aki egy száméteres síkfutásként gondol a választás előtti teendőire.

A 2010-es választáson a fentiek igazát a gyakorlatban tapasztaltuk meg. A választók „beárazták” az egyes kampányeszközöket. Tanulságos volt számunkra is. Elégedetten gondolunk vissza arra, hogy másfél évvel a választás előtt már 24. óráról beszéltünk. Ha akkor 24. óra volt, akkor most ennek a duplája is rendelkezésre áll.

Nekünk van mondanivalónk erre a hosszabb időszakra, vannak tanácsaink, hogyan lehet jól felhasználni a meglévő időt, úgy, hogy mire a versenytársak ébrednek, már behozhatatlan legyen a tudatos jelölt előnye.

Jól csinálni valamit, – öröm. Számunkra is. Most még nekünk is van időnk egy – egy stratégia kidolgozásával részletesebben foglalkozni a minőségi személyesség jegyében. Most még van esély, hogy a célegyenes izgalmait tervszerű munkával előzzük meg.

Befejezésül: nagyra becsüljük a polgármester szerepét a település életében. Ez ad fontosságot a mi munkánknak is. A jó vezető jellemzője, hogy messzebb lát, mint a többiek: még akár a következő választásig is „ellát”, sőt az odavezető utat is meg tudja tervezni. Egy ilyen jelölttel mi is szívesen működünk együtt.

Ha ehhez az úthoz szüksége van számtalan kampány tapasztalatára, – akkor állunk rendelkezésére.

Jó utat!

 

Radnai Bertalan
vezető tanácsadó

Az oldal tetejére